E-nummers versus fitgirls - Een onderzoek naar correlaties tussen identificatie, overtuigingskracht en deskundigheid
Summary
Biologe Rosanne Hertzberger bracht een boek uit, getiteld Ode aan de E-nummers. Ze vindt dat mensen tegenwoordig onterecht bang zijn voor E-nummers en geeft deels de schuld aan fitgirls – bloggers die over gezond eten en sporten schrijven. Ze beweert dat de fitgirls te makkelijk worden geloofd, omdat ze regelmatig geen onderbouwing leveren voor hun claims. In dit eindwerkstuk wordt onderzocht wat mogelijke redenen kunnen zijn dat de fitgirls zo makkelijk worden geloofd. Uit onderzoek naar narratieve persuasie blijkt dat identificatie een rol speelt, uit onderzoek naar persuasie blijkt dat bronkenmerken vaak een rol spelen. Uit het
experiment dat in dit onderzoek werd uitgevoerd, waarin respondenten een tekst van de biologe en van de fitgirl lazen blijkt dat er correlaties bestaan tussen identificatie en overtuigingskracht. Eveneens wordt er een correlatie gevonden tussen overtuigingskracht en deskundigheid. De mate van identificatie met de auteur en beoordeelde deskundigheid hebben dus verband met de overtuigingskracht. De correlaties die in dit onderzoek zijn gevonden zijn echter wel zeer zwak.