View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het Verband tussen de Ruimtelijke Indeling van Kinderdagverblijven en Sociaal Gedrag bij Kinderen van 0 tot 4 Jaar

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Hout, HTJvan-3752852.pdf (148.2Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Hout, H.T.J. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Onderwerp. In deze studie wordt gekeken wat het verband is tussen ruimtelijke indeling van kinderdagverblijven en sociaal gedrag bij kinderen. Methode. De steekproef van deze studie bestond uit 61 kinderen (Mleeftijd= 29 maanden; SD= 9.85) verspreid over 10 kinderdagverblijven. Deze kinderen zijn elk gedurende vier keer vijf minuten gefilmd, waarna deze filmpjes zijn gecodeerd met een interval van 10 seconden. Vervolgens is met verschillende ANCOVA’s gekeken of er verbanden zijn tussen een goed beoordeelde ruimte, het gebruik van activiteitenplekken, de oppervlakte en het aantal plekken van het kinderdagverblijf en sociaal gedrag. Ook is gekeken naar het effect van leeftijd en sociale vaardigheden. Resultaten. Er is een hoofdeffect gevonden voor het effect van de score op de ITERS-R/ECERS-R en sociaal gedrag. Hierbij zijn ook interactie-effecten van leeftijd gevonden op sociaal en alleen gedrag. Voor de andere variabelen zijn geen hoofdeffecten gevonden, maar wel verschillende interactie-effecten van leeftijd. Er is geen significant effect gevonden voor de covariaat sociale vaardigheden. Conclusie. De score op de ITERS-R/ECERS-R lijkt een voorspeller voor sociaal gedrag bij oudere kinderen. Voor jongere kinderen lijkt er een omgekeerd effect te zijn, zij vertonen juist meer alleen gedrag. Leeftijd lijkt dus een belangrijke rol te spelen bij de invloed van ruimte op sociaal gedrag.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27030
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo