Het Verband tussen de Ruimtelijke Indeling van Kinderdagverblijven en Sociaal Gedrag bij Kinderen van 0 tot 4 Jaar
Summary
Onderwerp. In deze studie wordt gekeken wat het verband is tussen ruimtelijke indeling van kinderdagverblijven en sociaal gedrag bij kinderen. Methode. De steekproef van deze studie bestond uit 61 kinderen (Mleeftijd= 29 maanden; SD= 9.85) verspreid over 10 kinderdagverblijven. Deze kinderen zijn elk gedurende vier keer vijf minuten gefilmd, waarna deze filmpjes zijn gecodeerd met een interval van 10 seconden. Vervolgens is met verschillende ANCOVA’s gekeken of er verbanden zijn tussen een goed beoordeelde ruimte, het gebruik van activiteitenplekken, de oppervlakte en het aantal plekken van het kinderdagverblijf en sociaal gedrag. Ook is gekeken naar het effect van leeftijd en sociale vaardigheden. Resultaten. Er is een hoofdeffect gevonden voor het effect van de score op de ITERS-R/ECERS-R en sociaal gedrag. Hierbij zijn ook interactie-effecten van leeftijd gevonden op sociaal en alleen gedrag. Voor de andere variabelen zijn geen hoofdeffecten gevonden, maar wel verschillende interactie-effecten van leeftijd. Er is geen significant effect gevonden voor de covariaat sociale vaardigheden. Conclusie. De score op de ITERS-R/ECERS-R lijkt een voorspeller voor sociaal gedrag bij oudere kinderen. Voor jongere kinderen lijkt er een omgekeerd effect te zijn, zij vertonen juist meer alleen gedrag. Leeftijd lijkt dus een belangrijke rol te spelen bij de invloed van ruimte op sociaal gedrag.