View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Lokalisatie van taalgebieden: een systematische literatuurbespreking van verb generation tasks

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelor thesis_L.Snakkers_3873579.docx (101.4Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Snakkers, L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Voor dit eindwerkstuk is een systematisch onderzoek uitgevoerd naar de opzet van ‘verb generation tasks’ (VGT’s) in de bestaande wetenschappelijke literatuur. Bij deze semantische associatietaak wordt een zelfstandig naamwoord auditief of visueel aangeboden aan een participant. De participant dient hier vervolgens hardop of in stilte een passend werkwoord bij te bedenken, bijvoorbeeld: deur – openen. De VGT is een veelgebruikte taak bij het lokaliseren van gebieden in de hersenen die belangrijk zijn bij taal en spraak. De taak produceert sterke activaties in de linker hemisfeer, die bij de meeste mensen dominant is voor taalfuncties. Door de VGT uit te voeren in combinatie met neuroimaging technieken zoals funciontal Magnetic Resonance Imaging (fMRI), kunnen de hersengebieden die geactiveerd worden tijdens te taak in kaart worden gebracht. Zo weten chirurgen welke gebieden zij moeten omzeilen bij het opereren van mensen met een aandoening in de hersenen, en kunnen essentiële taalgebieden beter behouden blijven. Uit het onderzoek kwam naar voren dat VGT’s kunnen variëren in opzet, afhankelijk van het doel van het onderzoek waarvoor de taak wordt gebruikt. Dit eindwerkstuk biedt een overzicht van de opzet van VGT’s in de geselecteerde onderzoeken, dat onderzoekers kunnen raadplegen bij het opstellen van een geschikte VGT voor hun onderzoek.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27012
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo