View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De leerkracht maakt het verschil: een onderzoek naar hoe leerkrachten in de klas met de lesmethode Tekster omgaan

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelor Eindwerkstuk M.M.van der Pol definitieve versie.pdf (674.6Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Pol, M.M. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In 2010 constateerde de Inspectie van het Onderwijs dat de schrijfprestaties van leerlingen op de basisschool onder het gewenste niveau liggen. Eveneens blijken de lesmethodes voor het schrijfonderwijs op basisscholen ook niet effectief te zijn. Dit vormde de aanleiding voor het project: “De verbetering van schrijfvaardigheid van leerlingen in de bovenbouw van het basisonderwijs”. Binnen dit project is Tekster ontwikkeld. Tekster is een lesmethode voor schrijfvaardigheid voor de groepen 6, 7 en 8. In het huidige onderzoek is gekeken naar de manier waarop leerkrachten in de klas met de lesmethode omgaan en in hoeverre leerkrachten zich aan de richtlijnen van de methode houden. Om een beeld te krijgen van de manier waarop leerkrachten met de methode omgaan, werden drie leerkrachten van een klas geobserveerd. Daarnaast ontvingen de leerkrachten een vragenlijst met als doel de ervaringen en meningen van de leerkrachten over de methode en de schrijfles te achterhalen. Uit de observaties en de vragenlijsten is gekomen dat de leerkrachten zich onvoldoende houden aan de richtlijnen van de lesmethode. Voornamelijk wat betreft de werkzame ingrediënten van de lesmethode Tekster schieten de leerkrachten te kort: ze passen geen leerkracht-modeling toe en ze noemen niet altijd expliciet één of meerdere stappen uit het acroniem met daarbij een verwijzing naar het acroniem. Dit heeft gevolgen voor de kwaliteit van de schrijflessen en de effectiviteit van de methode.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26999
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo