Gebrekkige weergave van koloniale migratie in het Nederlandse geschiedenisonderwijs : een onderzoek naar migratie uit de voormalig koloniën in de schoolboeken in 1946-2016
Summary
Een onderzoek naar migratie uit de voormalig Nederlandse koloniën Indonesie en Suriname in schoolboeken uit het voortgezet onderwijs in 1946-2016. De invulling van het geschiedenisonderwijs beïnvloedt in grote mate het collectieve geheugen en zo ook de nationale identiteit. In de onderzochte schoolboeken zijn twee kantelpunten aan te wijzen, namelijk begin jaren tachtig en 2006. In de jaren tachtig wordt voor het eerst gesproken over koloniale migratie wat gezien kan worden als het begin van de trend van meer bron-kritisch geschiedenisonderwijs vanuit een breed perspectief. Vanaf 2006 wordt koloniale migratie aanzienlijk minder behandeld en een kritische blik en breed perspectief ontbreekt in de meeste onderzochte schoolboeken. Op deze wijze wordt er een collectief geheugen gevormd op basis van een onkritisch en onvolledig historisch besef wat niet aansluit bij de persoonlijke identiteit van een grote groep Nederlanders en een verkeerd beeld geeft van het verleden.