De effecten van de Tiener Triple P Oudercursus op de opvoedstijl, het welzijn van ouders en de gedragsproblemen van adolescenten
Summary
Achtergrond: De opvoeding van een kind is van groot belang voor zijn toekomstig functioneren. Het hanteren van een disfunctionele opvoedstijl kan resulteren in gedragsproblemen van het kind. Ook kunnen gedragsproblemen bij het kind effect hebben op het welzijn van de ouders. Uit onderzoek is gebleken dat deelname aan een opvoedprogramma door ouders, zorgt voor een kleiner risico op het ontwikkelen van gedragsproblematiek bij kinderen. In het huidige onderzoek is gekeken naar de effecten van de Tiener Triple P-oudercursus tussen de 12 en 16 jaar, op de opvoedstijl, het welzijn van ouders en gedragsproblemen van de adolescenten. Methode: In dit onderzoek is gebruik gemaakt van een matched design, wat een vorm is van een quasi-experimentele onderzoeksopzet. Met behulp van een experimentele groep en een controlegroep is gekeken naar de effecten van de Triple P-oudercursus. De totale onderzoeksgroep bestond uit 53 participanten. Op twee meetmomenten hebben de ouders drie vragenlijsten ingevuld. Resultaten: Uit de resultaten blijkt dat de Tiener Triple P-oudercursus effectief is op het gebied van het verbeteren van de opvoedstijl van ouders en het welzijn van ouders. Er werd geen effect gevonden op het gebied van vermindering van de gedragsproblemen van de adolescenten. Dit betekent dat de Triple P-oudercursus vooral effect heeft op het gedrag en het welzijn van de ouders.