De relatie tussen risicocumulatie en schools functioneren gemodereerd door leerkracht-leerling relatie bij jonge kinderen.
Summary
Schools functioneren wordt beschouwd als een belangrijke factor voor academisch succes en het voorkomen van schooluitval. Dit onderzoek richt zich op de relatie tussen risicocumulatie en schools functioneren gemodereerd door leerkracht leerling relatie bij leerlingen tussen de 4-6 jaar in Nederland (n = 270). Hiervoor is de relatie tussen risicocumulatie en schools functioneren (werkhouding en gedrag) onderzocht. Tevens is de relatie tussen nabijheid en schools functioneren en conflict en schools functioneren onderzocht. De leerkrachten hebben vragenlijsten ingevuld over de leerlingen waarmee informatie is verkregen over de mate van blootstelling aan risicofactoren van leerlingen, de kwaliteit van de leerkracht-leerling relatie en het schools functioneren. Er zijn drie jaarlijkse meetmomenten gebruikt. Risicocumulatie blijkt een voorspeller voor slechte werkhouding en storend gedrag bij leerlingen in groep 1. Nabijheid blijkt een positieve voorspeller voor schools functioneren en conflict blijkt een negatieve voorspeller voor schools functioneren in groep 1 en 3. Alleen conflict bleek een moderator die de relatie tussen risicocumulatie en schools functioneren versterkt. Blootstelling aan meer risicofactoren en conflict is voorspellend voor negatief schools functioneren. Aangezien conflict de relatie tussen risicocumulatie en schools functioneren versterkt, zouden interventies zich moeten richten op het verminderen van conflict in de leerkracht-leerling relatie. Warmte, steun en het bieden van een veilige pedagogische klimaat door leerkrachten zijn belangrijke factoren. Effectieve discipline methodes kunnen helpen om probleemgedrag te verminderen. De beperkingen van dit onderzoek en suggesties voor nader onderzoek zullen worden besproken.