Timing preventieprogramma Frisse Start: het voorkomen van middelengebruik bij brugklassers. Een onderzoek naar de invloed van timing van deze interventie op de attitude tegenover middelengebruik en het modererend effect van risicoprofielen hierop.
Summary
In het eerste jaar van het voortgezet onderwijs maken adolescenten veel ontwikkelingen door die leiden tot een positievere attitude en een hogere prevalentie omtrent middelengebruik. Adolescenten met een bepaald persoonlijkheidsprofiel hebben zelfs een verhoogd risico op het ontwikkelen van riskant middelengebruik in de vroege adolescentie. Om de attitude tegenover roken, alcohol- en cannabisgebruik negatief te houden, is er voor brugklassers het effectieve preventieve interventieprogramma Frisse Start ontwikkeld. Er wordt aangenomen dat de ontwikkeling van positievere attitudes ten opzichte van middelengebruik het best zo snel mogelijk kan worden tegengegaan. Daarom wordt er in het huidig onderzoek verwacht dat de interventie Frisse Start effectiever is als deze aan het begin van het schooljaar wordt aangeboden dan wanneer dit later in het jaar gebeurt. Het huidig onderzoek is een cluster randomized controlled trial, waarin leerlingen in twee onderzoekscondities op verschillende momenten in de brugklas de interventie volgden. Er is gekeken naar het effect van timing op Frisse Start en naar het interactie-effect tussen timing en risicoprofielen. De timing van de
interventie bleek geen invloed te hebben op de attitudeverandering tegenover roken, alcohol- en cannabisgebruik. Dit geldt evenzeer voor adolescenten met een risicoprofiel. Scholen kunnen daarom zelf bepalen wanneer de interventie ingezet wordt, zonder dat het ten koste gaat van de effectiviteit. Vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op de lange langetermijneffecten van de timing van Frisse Start.