View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De relatie tussen een competitieve mindset en het genereren van agressieve responsen: de mediërende rol van instrumentele interactiedoelen.

        Thumbnail
        View/Open
        Burger, M.pdf (440.6Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Burger, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel: het hoofddoel van deze studie is om te onderzoeken of het induceren van een competitieve mindset leidt tot het genereren van meer agressieve responsen dan bij een neutrale mindset en of deze relatie gemedieerd wordt door instrumentele interactiedoelen. Methode: 97 kinderen van groep 5, 6, 7 en 8 van drie verschillende basisscholen zijn geselecteerd voor deze studie. Kinderen zijn willekeurig toegewezen aan twee verschillende condities. In beide condities speelden de kinderen een memory-spel, waarbij aan de ene conditie een competitieve instructie gegeven werd en aan de andere conditie een neutrale instructie. Om de sociale informatieverwerking te meten bij de participanten zijn er vier korte verhalen voorgelezen waarin een ambigue provocatie plaatsvond van een leeftijdsgenoot waarbij de intentie van de leeftijdsgenoot onduidelijk was. Resultaten: resultaten lieten zien dat het induceren van een competitieve mindset niet leidt tot het genereren van meer agressieve responsen dan een neutrale versie. Omdat er geen relatie was tussen competitie en agressieve responsen was er ook geen mediatie effect van instrumentele interactiedoelen. Vervolgonderzoek zou de verschillende beperkingen van het huidige onderzoek in overweging moeten nemen om de relatie tussen competitie en sociale informatieverwerking verder te onderzoeken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26772
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo