De relatie tussen een competitieve mindset en het genereren van agressieve responsen: de mediërende rol van instrumentele interactiedoelen.
Summary
Doel: het hoofddoel van deze studie is om te onderzoeken of het induceren van een competitieve mindset leidt tot het genereren van meer agressieve responsen dan bij een neutrale mindset en of deze relatie gemedieerd wordt door instrumentele interactiedoelen. Methode: 97 kinderen van groep 5, 6, 7 en 8 van drie verschillende basisscholen zijn geselecteerd voor deze studie. Kinderen zijn willekeurig toegewezen aan twee verschillende condities. In beide condities speelden de kinderen een memory-spel, waarbij aan de ene conditie een competitieve instructie gegeven werd en aan de andere conditie een neutrale instructie. Om de sociale informatieverwerking te meten bij de participanten zijn er vier korte verhalen voorgelezen waarin een ambigue provocatie plaatsvond van een leeftijdsgenoot waarbij de intentie van de leeftijdsgenoot onduidelijk was. Resultaten: resultaten lieten zien dat het induceren van een competitieve mindset niet leidt tot het genereren van meer agressieve responsen dan een neutrale versie. Omdat er geen relatie was tussen competitie en agressieve responsen was er ook geen mediatie effect van instrumentele interactiedoelen. Vervolgonderzoek zou de verschillende beperkingen van het huidige onderzoek in overweging moeten nemen om de relatie tussen competitie en sociale informatieverwerking verder te onderzoeken.