Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorZiche, P.G.
dc.contributor.authorTelgenhof, A.A.I.
dc.date.accessioned2017-08-04T17:02:12Z
dc.date.available2017-08-04T17:02:12Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26754
dc.description.abstractIn dit eindwerkstuk bespreek ik de interessante verhouding die Dionysius de Areopagiet beschrijft tussen kennis en diens uiteindelijke doel: God. Dionysius stelt namelijk dat God absoluut onkenbaar is en waarachtige kennis van God enkel te bereiken is door het niet-kennen, dat het kennen overstijgt. Ik onderzoek of er in het corpus Dionysiacum een punt is vast te stellen waarop het kennen van God overgaat in dat niet-kennen (of de onkennis). Dit doe ik door te onderzoeken welk specifiek publiek wordt aangeschreven in de brieven die Dionysius schrijft en vandaaruit de functie te bepalen die hij geeft aan de verschillende vormen van kennis (katafatisch, symbolisch en apofatisch) die hij bespreekt. Door vervolgens deze vormen te vergelijken met het niet-kennen kom ik tot een specifiek punt waarop dit niet-kennen bereikt kan worden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent251418
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet kennen van het absoluut onbekende - Hoe kennis van God en onkennis van God zich tot elkaar verhouden bij Dionysius de Areopagiet
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsNeoplatonisme, Dionysius de Areopagiet, Metafysica, Epistemelogie, Christendom
dc.subject.courseuuWijsbegeerte


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record