Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHoven van Genderen, B. van den
dc.contributor.authorBosch, T.A. van den
dc.date.accessioned2017-08-04T17:02:10Z
dc.date.available2017-08-04T17:02:10Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26750
dc.description.abstractIn deze scriptie onderzoek ik de verhouding tussen historische films en geschreven geschiedenis. Hierbij wordt gekeken naar de mogelijkheid het narratief van een tekstuele bron daadwerkelijk uit te dragen in film. Om de mogelijkheid hiervan te beoordelen, behandel ik een casus, namelijk Ingmar Bergmans De Maagdenbron (1960). Als uitgangspunt hanteer ik Bergmans ‘objectiviteitsstreven’, zijn poging om de bron waarop de film is gebaseerd zo getrouw mogelijk weer te geven. Om te beoordelen of Bergman met zijn objectiviteitsstreven een film kan maken die grotendeels het narratief van de bron uitdraagt, hanteer ik een standpunt van Davis. Deze historica stelt dat een historische film niet alle details, maar wel de ‘bezieling’ van het verleden moet tonen. Alteriteit van het verleden staat hierbij centraal. Hoewel Bergman streeft naar deze alteriteit, verkiest hij uiteindelijk het maken van een artistieke film boven historische weergave. Het lukt dus niet om het narratief in haar historische context te laten, en zo te vertalen naar het scherm. Het verlaten van dit objectiviteitsstreven geeft naast de genoemde mislukking aan dat ‘bezieling van het verleden’ geen goede maatstaaf is voor historische films. De casus wijst namelijk uit dat goede intenties ‘bezieling’ niet dichterbij brengt. Deze bevinding wordt gesterkt door een theoretisch kader dat de zinloosheid van een objectiviteitsstreven aantoont. Hierbij worden voornamelijk Ankersmit en White aangehaald. Zij stellen dat geschiedschrijving of films nooit naar het echte verleden kunnen verwijzen. Een historische film is slechts één representatie van het verleden. In het slot van de scriptie pleit ik daarom voor het onderzoeken van nieuwe manieren om geschiedenis te verbeelden, waarbij het streven naar objectiviteit, en daarmee vaak alteriteit, geen doelen op zich zijn.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent127358
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleDe Maagdenbron (1960) en Töres döttrar I Wänge: Historische weergave door het behouden van een middeleeuws narratief?
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsIngmar Bergman, objectiviteitsstreven, film, historiophoty, historiography, soul of the past, objectiviteit, alteriteit, ballade, White, Ankersmit, Davis, Existentialisme
dc.subject.courseuuGeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record