Zonder woorden kan het niet. Effectiviteit van verschillende leerstrategieën voor woordenschat in het vreemde taalonderwijs.
Summary
Stel dat je een (vreemde) taal wilt leren en je houdt je alleen bezig met grammatica. Hoe zal je dan met anderen kunnen communiceren? Je kent het gehele structurele systeem van deze taal, je weet waar, wanneer en hoe je enkele elementen van deze taal met elkaar moet verbinden, maar uiteindelijk heb je slechts een receptenboek met de gereedschap om te koken en mis je toch de ingrediënten om een herlijk maaltijd te kunnen toebereiden. Iedereen die een vreemde taal leert, maakt gebruik van verschillende leerstrategieën. In het algemeen zijn leerstrategieën handelingen waarmee leeropdrachten gebolwerkt kunnen worden. In het onderzoek wordt vooral op cognitieve leerstrategieën gefocust. Dat zijn handelingen die onmiddellijk te maken hebben met het verwerken van informatie, zo als bvb. herhaling, bedenken van voorbeelden of het maken van tekeningen om de informatie te onthouden. Aanleiding geeft de vraag hoe moet de vreemde taal docent woordenschat presenteren om het verwerven ervan door de leerling te bevorderen.