Geestig, pijnlijk en ontregelend herkenbaar: Een kwantitatief onderzoek naar het effect van evaluatieve adjectieven in flapteksten op de attitude en intentie van de lezer
Summary
In dit onderzoek is gekeken naar het effect van evaluatieve adjectieven op de attitude en intentie van de lezer. Kenmerkend voor flapteksten is een overvloedig gebruik van adjectieven, met name evaluatieve adjectieven. De hypothese in dit onderzoek was dat evaluatieve adjectieven in flapteksten een positief effect hebben op de attitude en intentie van de lezer. Dit is onderzocht door van vier flapteksten zowel de originele versie met evaluatieve adjectieven, als een gemanipuleerde versie zonder evaluatieve adjectieven aan 163 proefpersonen te laten lezen. Door middel van stellingen zijn hun attitude en intentie gemeten, verdeeld over vier constructen; het oordeel over de aantrekkelijkheid van de tekst, het oordeel over de overtuigingskracht van de tekst, de houding ten opzichte van het boek en de intentie om het boek te lezen of kopen. Er was een positief effect van de aanwezigheid van evaluatieve adjectieven op het oordeel over de aantrekkelijkheid van de tekst en het oordeel over de overtuigingskracht van de tekst, maar voor deze constructen was er tevens een interactie tussen de aanwezigheid van evaluatieve adjectieven en de flapteksten die proefpersonen hebben gelezen. Voor de houding ten opzichte van het boek en de intentie om het boek te lezen of kopen, bleek er geen positief effect van de aanwezigheid van evaluatieve adjectieven. Uit een verdere analyse blijkt dat de helft van de flapteksten met evaluatieve adjectieven positiever zijn beoordeeld wat betreft aantrekkelijkheid, dan dezelfde flapteksten zonder evaluatieve adjectieven. Een kwart van de flapteksten met adjectieven is tevens positiever beoordeeld wat betreft overtuigingskracht van de tekst, dan de flaptekst zonder adjectieven. De conclusie van dit onderzoek is daarom dat evaluatieve adjectieven in flapteksten niet in alle gevallen een positief effect hebben op de attitude en intentie van de lezer.