Checklist voor beginnende docenten om te kijken of een praktische opdracht geschikt is voor gebruik op eigen school
Publication date
2009Author
IJdema, H.
Boer, F. de
Hanenburg, I.
Vrij, M. de
Rolloos, A.
Metadata
Show full item recordSummary
Biologie is een vak waarbij Praktische Opdrachten (PO’s) een belangrijke rol spelen. Voor
beginnende docenten is het vaak lastig om bij een nieuwe practicumhandleiding meteen
te zien of de PO te gebruiken is op de eigen school. De checklist die tijdens dit onderzoek
ontwikkeld is, zal de beginnende docent daarbij helpen.
Het doel van de checklist is dat een beginnend docent een volledige, doch overzichtelijke
lijst voor zich krijgt waaraan hij of zij, na invullen, in één oogopslag kan zien of de PO
geschikt is en hoeveel er aan de PO veranderd moet worden.
Als belangrijke bron voor de checklist werd de “Checklisten Kwaliteit schriftelijke,
mondelinge en praktische schoolexamentoetsen” (VO-raad, 2006) gebruikt. Vijf experts
hebben hun mening over de checklist gegeven, waarna de checklist is aangepast.
Vervolgens hebben ook vier beginnende docenten de checklist bekeken en of toegepast,
waarbij gevraagd werd of ze de checklist willen gaan gebruiken in de toekomst. 50% van
de ondervraagden gaf aan dit te willen doen.