View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Curse of Knowledge in Grafieken

        Thumbnail
        View/Open
        CIW Eindwerkstuk - Renske van Kempen.pdf (1.019Mb)
        Publication date
        2017
        Author
        Kempen, R.A. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit eindwerkstuk is onderzocht of proefpersonen met kennis over een grafiek last hebben van de curse of knowledge in de inschatting die zij maken over mensen zonder deze kennis. Daarnaast is gekeken of plausibiliteit van kennis hier invloed op heeft. Er is een experiment gedaan met vier verschillende condities waarin proefpersonen een grafiek met een uitleg kregen. Er werden twee variabelen gemanipuleerd, namelijk Uitleg en Verhaal Plausibiliteit. Bij Uitleg werd gemanipuleerd op welke piek in de grafiek deze uitleg betrekking had. In deze uitleg stond een verhaal dat plausibel of niet plausibel was. Elk van de proefpersonen (N=60) werd in één van de condities geplaatst. Zij moesten een grafiek bekijken en de uitleg lezen. Vervolgens kregen zij de taak zich te verplaatsen in mensen die de grafiek te zien zouden krijgen zonder uitleg. De proefpersonen moesten de inschatting maken welke pieken en dalen deze mensen zouden opvallen. Om deze inschatting weer te geven, moesten de proefpersonen de pieken en dalen ordenen van meest opvallend naar minst opvallend. In deze ordening zaten ook de twee pieken waarop de twee soorten uitleg betrekking hadden. Uit de resultaten bleek dat de proefpersonen in hun inschatting beïnvloed werden door de kennis die zij via Uitleg hadden verkregen. De proefpersonen hadden dus last van de curse of knowledge. De mate van plausibiliteit van kennis bleek hierin geen rol te spelen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26572
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo