Genre en de creativiteit van de muzikant: De muzikale ontmoeting van Trio RFS
Summary
Deze scriptie gaat over het fenomeen genre in relatie tot geïmproviseerde muziek en de creativiteit van de muzikant. Het concept genre is gebaseerd op een zekere mate van muzikale coherentie die bij geïmproviseerde muziek in mindere mate aanwezig is. Dit is onderzocht aan de hand van het concept 'citationaliteit' van David Brackett. Aangezien er dus niet naar coherentie kan worden gezocht binnen geïmproviseerde muziek, moest er worden gekeken hoe de creativiteit van muzikanten binnen dat genre zich verhoudt tot het concept genre. Het Trio Reijseger Fraanje Sylla vormt een casestudy waarbij werd gekeken hoe de muziek tot stand komt vanuit de muzikale achtergronden van de muzikanten. Hiermee werd de gebruikelijke beschrijving van de muziek, gebaseerd op de vergelijking met muzikale idiomen, beschouwd als een misvatting van wat er in de muziek gebeurt. De bespreking van de muziek als een soort 'lappendeken' probeert de muziek te veel terug te voeren op bestaande muziek, terwijl er juist iets nieuws wordt gecreëerd in de samenwerking tussen muzikanten.