dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Bodt, S.F.M. de | |
dc.contributor.author | Paasen, A.A.M. van | |
dc.date.accessioned | 2017-08-02T17:01:58Z | |
dc.date.available | 2017-08-02T17:01:58Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26510 | |
dc.description.abstract | Vandaag de dag is er veel museale belangstelling voor street art, een oorspronkelijk ‘anti-institutionele’ kunstvorm die voor de museumcontext is vertaald naar schilderijen van spuitverf op doek, gemaakt door graffiti-artists die ook op straat werken of werkten. De eerste Nederlandse museumtentoonstelling met zulk werk, getiteld ‘Graffiti’, vond al in 1983-84 plaats in Museum Boijmans van Beuningen en aansluitend het Groninger Museum. Ondanks negatieve reacties is sindsdien de museale interesse in street art-geïnspireerde kunst gegroeid. De kunstvorm lijkt van een anti-institutionele beweging een geïnstitutionaliseerde kunststroming te zijn geworden, net als in de jaren zeventig en tachtig geschiedde met land art en institutionele kritiek. Deze twee stromingen blijken echter minder anti-institutioneel dan street art, aangezien deze kunstenaars nooit écht de instituties ontvluchtten; de institutionele kaders worden geconstitueerd door iedereen die in het kunstveld werkzaam is, inclusief kunstenaars. Bij street art is wel sprake van echte institutionalisering, omdat in dit geval niet-kunst is verheven tot kunst, en ‘kladderaars’ tot kunstenaars. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1565611 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De institutionalisering van street art in Nederland | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | street art, graffiti, Nederland, institutionalisering, anti-institutioneel, Boijmans, Groninger Museum, land art, institutionele kritiek | |
dc.subject.courseuu | Taal- en cultuurstudies | |