Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBodt, S.F.M. de
dc.contributor.authorPaasen, A.A.M. van
dc.date.accessioned2017-08-02T17:01:58Z
dc.date.available2017-08-02T17:01:58Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26510
dc.description.abstractVandaag de dag is er veel museale belangstelling voor street art, een oorspronkelijk ‘anti-institutionele’ kunstvorm die voor de museumcontext is vertaald naar schilderijen van spuitverf op doek, gemaakt door graffiti-artists die ook op straat werken of werkten. De eerste Nederlandse museumtentoonstelling met zulk werk, getiteld ‘Graffiti’, vond al in 1983-84 plaats in Museum Boijmans van Beuningen en aansluitend het Groninger Museum. Ondanks negatieve reacties is sindsdien de museale interesse in street art-geïnspireerde kunst gegroeid. De kunstvorm lijkt van een anti-institutionele beweging een geïnstitutionaliseerde kunststroming te zijn geworden, net als in de jaren zeventig en tachtig geschiedde met land art en institutionele kritiek. Deze twee stromingen blijken echter minder anti-institutioneel dan street art, aangezien deze kunstenaars nooit écht de instituties ontvluchtten; de institutionele kaders worden geconstitueerd door iedereen die in het kunstveld werkzaam is, inclusief kunstenaars. Bij street art is wel sprake van echte institutionalisering, omdat in dit geval niet-kunst is verheven tot kunst, en ‘kladderaars’ tot kunstenaars.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1565611
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe institutionalisering van street art in Nederland
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsstreet art, graffiti, Nederland, institutionalisering, anti-institutioneel, Boijmans, Groninger Museum, land art, institutionele kritiek
dc.subject.courseuuTaal- en cultuurstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record