De relatie tussen vijandige attributiestijl en reactieve agressie bij jongens en de verschillen tussen kinderen met en zonder gedragsproblemen
Summary
Voorgaande studies hebben een relatie tussen reactieve agressie en vijandige attributiestijl gevonden, maar hebben hiervoor de twee variabelen afzonderlijk van elkaar gemeten. In het huidge onderzoek wordt gemeten of het vertonen van reactieve agressie in ambigue situaties door kinderen gerelateerd is aan het verkeerd interpreteren van de intentie van het andere kind binnen dezelfde ambigue situaties. 43 jongens zonder gedragsproblemen en 46 jongens met gedragsproblemen zijn met elkaar vergeleken. In tweetallen hebben ze een competitief dominospel gespeeld, waarbij de reactieve agressie is geobserveerd en voor de vijandige attributiestijl vragen zijn gesteld over plaatsgevonden incidenten tijdens het spel. Een regressieanalyse heeft geen significante relatie gevonden tussen de twee variabelen. Uit een onafhankelijke t-test blijkt ook, date r geen significant verschil is tussen kinderen met en zonder gedragsproblemen in het vertonen van reactieve agressie in neutrale situaties en het beschikken over een vijandige attributiestijl. Mogelijk zijn er nog meer medierende of modererende factoren waar onderzoek naar gedaan moet worden. Ook is het van belang om naast competitieve situaties ook deze relatie binnen cooperatieve situaties te onderzoeken, omdat dit meer maladaptief is.