View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Intergenerationele Kennistransfer door een Positieve Samenwerking tussen Generaties

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Hesselberth 4006240.pdf (290.8Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Hesselberth, J.J.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit kwalitatief onderzoek is gezocht naar de kenmerken van en voorwaarden voor een positieve samenwerking tussen de oudste en jongste generatie medewerkers binnen organisaties. Een positieve samenwerking is een samenwerking die gericht is op kennistransfer. Het belang van deze kennistransfer wordt door organisaties als steeds urgenter ervaren. Om te voorkomen dat kennis de organisatie verlaat op het moment dat de oudste generatie met pensioen gaat, moet deze overgedragen worden. Middels open interviews met zes koppels van medewerkers (individueel en gezamenlijk) die een goede intergenerationele samenwerkingsrelatie hebben, is gezocht naar de voorwaarden en kenmerken van een dergelijke samenwerking. De data is geanalyseerd volgens de stappen die behoren tot de “grounded theory”. Uit de analyse blijkt dat een positieve samenwerking tussen deze generaties gekenmerkt wordt door de transfer van tacit knowledge en expliciete kennis. Het delen van kennis vindt vooral plaats tijdens informele momenten. Expliciete kennistransfer is een wederkerig proces, terwijl het delen van tacit knowledge vooral vanuit de oudere generatie richting de jongere generatie plaatsvindt. De voorwaarden om tot een positieve samenwerking te komen zijn: op één lijn zitten, gelijkwaardigheid en een lerende houding.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26487
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo