View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Adolescentenstrafrecht: De samenhang van een aandachtsdeficiëntie-/hyperactiviteitsstoornis en executief functioneren met strafrechtadvies bij jeugdige verdachten.

        Thumbnail
        View/Open
        Enschede, A.pdf (618.8Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Enschedé, A.C.G.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Nu het adolescentstrafrecht het mogelijk maakt om jeugdigen met een ontwikkelingsachterstand te berechten volgens het jeugdstrafrecht waar een pedagogische aanpak centraal staat, is het van belang rekening te houden met een aandachtsdeficiëntie-/hyperactiviteitsstoornis (ADHD). Deze stoornis is oververtegenwoordigd onder delinquenten. ADHD is een neurobiologisch ontwikkelingsstoornis waar gebrekkige executieve functies aan ten grondslag liggen. Er is onderzocht aan de hand van 190 Pro Justitia rapportages over jeugdige verdachten (M = 19.55; SD = 1.46) of ADHD en de onderliggende executieve functies samenhangen met strafrecht advies en of er aanwijzingen zijn voor het ontwikkelen van executieve functies. Uit de resultaten blijkt dat er een relatieve afname van gebrekkige executieve functies is over tijd en dat ADHD en gebrekkige executieve functies samenhangen met het jeugdstrafrecht advies. Veronderstelt kan worden dat rapporteurs ADHD en gebrekkige executieve functies beschouwen als een ontwikkelingsachterstand die een pedagogische aanpak behoeft. Rapporteurs wordt aanbevolen meer neuropsychologische instrumenten af te nemen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26443
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo