De relatie tussen competitie en agressief gedrag: de mediërende factor van de vijandige attributie stijl.
Summary
De huidige studie had als doel om meer inzicht te krijgen in de rol van een vijandige attributiestijl binnen de relatie van competitie en agressie. Er werd een mediatie effect verwacht van de vijandige attributiestijl binnen de relatie van een competitieve mindset op het genereren van agressieve responsen. Er werden in totaal 97 kinderen van groep 5 tot en met 8 willekeurig ingedeeld in de competitieve conditie dan wel de controle conditie. In de competitieve conditie speelden de deelnemers een memoriespel met de instructie dat de deelnemer het op zou nemen tegen een deelnemer van een andere school. In de controle conditie speelden de deelnemers hetzelfde spel alleen zonder een fictieve tegenstander en hen werd gevraagd om te beoordelen hoe leuk ze het memoriespel vonden. De vijandige attributiestijl en het genereren van responsen werden onderzocht aan de hand van het sociale informatieverwerking interview. De resultaten ondersteunden de hypothesen niet. Er werd geen significant effect gevonden van competitie op de vijandige attributiestijl. Tevens werd er geen significant effect gevonden van competitie op het genereren van agressieve responsen. Niettemin, een meer vijandige attributiestijl hing significant samen met het genereren van meer agressieve responsen. Vervolgonderzoek is nodig om deze relaties verder te onderzoeken.