De Invloed van Algemeen en Schools Zelfbeeld op Schoolprestaties met Sociale Steun als Moderator
Summary
In dit onderzoek wordt de invloed van algemeen en schools zelfbeeld op schoolprestaties onderzocht, waarbij ervaren sociale steun als moderator wordt meegenomen. Het onderzoek is uitgevoerd bij 864 basisschoolleerlingen uit de groepen 5 t/m 8 (Mleeftijd = 10 jaar en 3 maanden, SDleeftijd = 1 jaar en 5 maanden, 52.9% man). Uit de analyses is naar voren gekomen dat er een positief hoofdeffect is gevonden van zowel algemeen als schools zelfbeeld op schoolprestaties. Hierbij bleek schools zelfbeeld een grotere voorspeller voor schoolprestaties dan algemeen zelfbeeld. Er is een moderatie-effect gevonden van sociale steun op de relatie tussen algemeen zelfbeeld en schoolprestaties. Dit betreft echter een negatieve relatie. Sociale steun heeft een negatieve werking op de schoolprestaties bij kinderen met een hoog zelfbeeld. Daarnaast bleek sociale steun geen invloed te hebben op de relatie tussen schools zelfbeeld en schoolprestaties. Er is meer onderzoek nodig naar het moderatie-effect van sociale steun op de relatie tussen zelfbeeld en schoolprestaties.