View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Van stoffige kleding naar geachten van stof. De huidige status van hedendaags modedesign in musea

        View/Open
        scriptiedef.pdf (1.786Mb)
        Publication date
        2009
        Author
        Ahlrichs, C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Tegenwoordig zijn stukken van eigentijdse mode-ontwerpers niet alleen in de warenhuizen en flagship stores te vinden; hedendaags modedesign wordt ook steeds meer opgenomen in collecties en presentaties van Nederlandse musea. Met de opname van haute couture, prêt-à-porter en zelfs streetware in museumcollecties lijkt niet alleen historische kostuums, maar ook hedendaagse kleding als waardig museumobject geaccepteerd te worden. Dit onderzoek beschrijft de omgang en de verschillende opvattingen van vier Nederlandse musea die actief bezig zijn met eigentijds modedesign en richt zich op de vraag: in welk opzicht is hedendaags modedesign tegenwoordig een waardige verzamelcategorie dat museaal aanzien verdiend? Door algemene speerpunten en waardeoordelen uit de beleidsvoeringen van het Zuiderzeemuseum, het Gemeentemuseum Den Haag, het Centraal Museum en het Groninger Museum ten aanzien van de verzamelcategorie te distilleren en ze onderling met elkaar in verband te brengen, vormt dit onderzoek een beeld van hedendaagse mode dat overtuigende verklaringen geeft voor de groeiende interesse in eigentijds mode-ontwerp en toont dat musea steeds meer inzien dat kleding het museum meer kan bieden dan alleen historische referenties en betekenissen. Het ‘stoffige’ imago dat door de kostuums en diens chronologische opstelling aan mode verbonden werd, heeft plaatsgemaakt voor een nieuwe omgang waarin mode-objecten uit de eigen tijd gerelateerd kunnen worden aan een breed scala aan thema’s en opvattingen die zich niet beperken tot de tijdsgeest van het object en de sfeer die het oproept.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2618
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo