Probleemgedrag op school onder etnische minderheden: Het effect van pro-school attituden op de relatie tussen ervaren discriminatie en probleemgedrag op school
Summary
In dit onderzoek is onderzocht of de effecten van ervaren discriminatie op probleemgedrag van etnische minderheden in Nederland beïnvloed kunnen worden door heersende pro-school attituden in de klassencontext. Op basis van de social exclusion theory wordt verwacht dat het ervaren van discriminatie een positief verband zal hebben met probleemgedrag op school. Op basis van literatuur betreffende de invloed van klassennormen op individueel gedrag wordt verwacht dat pro-school attituden in de klas een negatief verband zal hebben met probleemgedrag op school. Op basis van literatuur betreffende intergroepsverhoudingen wordt verwacht dat pro-school attituden het effect van discriminatie op probleemgedrag op school zullen beïnvloeden. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van de CILS4EU dataset bestaande uit in 2010/2011 ondervraagde 14-jarige scholieren. Regressies zijn uitgevoerd en er is geen bewijs gevonden voor de invloed van pro-school attituden op het effect van ervaren discriminatie op probleemgedrag. Wel is bevestigd dat ervaren discriminatie een positief verband heeft met probleemgedrag, en tevens is bevestiging gevonden voor het negatieve verband tussen pro-school attituden in de klas en probleemgedrag op school.