View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Beïnvloedt informatie over werk-familieconflict de verwachtingen van studenten over hun toekomstige werk- en familiekeuzes?

        Thumbnail
        View/Open
        Jonge Poerink, M.pdf (901.1Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Jonge Poerink, M.B.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De effecten van werk-familie conflict en werk-familie verrijking op ouders is al veel onderzocht: conflict leidt tot negatieve gevolgen als schuldgevoel, verrijking heeft daarentegen juist positieve uitkomsten. Of studenten die nog geen werk en familie met elkaar combineren deze effecten ook ervaren wanneer zij zichzelf een situatie voorstellen waarin sprake is van conflict of verrijking, en of dit vervolgens hun keuzes over hun toekomst beïnvloedt is nog niet bekend. Uit dit onderzoek blijkt dat studenten (N=188) het effect van werk-familie conflict op schuldgevoel ook al anticiperen. Daarnaast blijkt het voorstellen van conflict er voor te zorgen dat studenten verwachten later meer met hun carrière bezig te zijn. Specifiek bij vrouwelijke studenten vonden we dat vrouwen in de conflictconditie aangaven zekerder te zijn dat ze later borstvoeding zouden geven dan vrouwen die zich verrijking voorstelden. Deze bevinding bevestigd de hypothese dat borstvoeding voor vrouwen een manier is om te compenseren voor de negatieve effect van werk-familie conflict op hun familie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26049
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo