Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSurma, H. B.
dc.contributor.authorVaynes van Brakell Buys, M. de
dc.date.accessioned2017-07-05T17:02:05Z
dc.date.available2017-07-05T17:02:05Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26047
dc.description.abstractIn deze masterscriptie wordt onderzoek gedaan naar de beweging van mediaprofessionals tussen oude en nieuwe media. Hierbij dienen de YouTube-vlogs van 3FM-dj Giel Beelen als case-study. Onderzocht wordt waarom hij dit nieuwe platform wil ontdekken. De onderzoeksvraag die centraal staat is: welke thema’s zijn te herkennen in Giel Beelens vlogs die te maken hebben met zijn verschuiving van radio- en televisiemaker naar YouTuber? Om de vraag te beantwoorden wordt een thematische analyse toegepast op een corpus van elf van Beelens vlogs. De gebruikte onderzoeksmethode is gebaseerd op het artikel “Using Thematic Analysis in Psychology” door Virginia Braun en Victoria Clarke. Het begrip mediaconvergentie staat centraal, omdat de focus ligt op de beweging van mediaprofessionals tussen oude naar nieuwe media. De eerste deelvraag is: welke subthema’s komen voor in Beelens vlogs die te maken hebben met de thema’s radio en televisie? Uit de analyse blijkt dat Beelen een emotionele band met de radio onderhoudt die hij niet met televisie heeft. Hij ziet televisie vooral als ouderwets, terwijl YouTube de toekomst is. Bij de tweede deelvraag verschuift de focus naar YouTube als platform: welke subthema’s komen voor in Beelens vlogs die te maken hebben met het thema YouTube? Uit de analyse komen een aantal belangrijke subthema’s naar voren die terugkeren in Beelens vlogs: impact en interactie. Bij de derde deelvraag wordt gekeken naar de industrie die schuilgaat achter YouTube: welke subthema’s komen voor in Beelens vlogs die te maken hebben met de industrie van YouTube? Hieruit blijkt dat er duidelijke spanningen zijn tussen de autonomie die YouTubers lijken te hebben tegenover de industrie die steeds maar macht heeft op het platform. Uiteindelijk wordt geconcludeerd dat Beelen YouTube ziet als platform dat de maker meer vrijheden biedt dan televisie, bijvoorbeeld, kan bieden. Tegelijkertijd zijn er veel paralellen met Beelens werk als radio-dj, met name als het gaat om interactie met de luisteraar of kijker. Wat radio en televisie op dit moment missen is de impact, aldus Beelen. De platforms kunnen niet meer concurreren met online media in deze tijd van convergentie. Een laatste vraag die overblijft is: kan Beelen met zijn vlogs online daadwerkelijk de impact maken die hij zegt met radio en televisie niet te kunnen maken of is het medialandschap nog niet op die manier ontwikkeld als Beelen zou willen?
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1114176
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleYouTube for Dummies: Een thematische analyse van Giel Beelens digitale ontdekkingsreis
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsThematische analyse; Giel Beelen; vloggen; YouTube; mediaconvergentie
dc.subject.courseuuFilm- en Televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record