Verdwijnt de grens tussen arthouse en mainstream cinema? Een onderzoek naar de manier waarop de tegenstelling arthouse – mainstream cinema terugkomt in de presentatie van Cineville.
Summary
In deze masterscriptie is onderzocht hoe Cineville’s zelfpresentatie zich verhoudt tot de tegenstelling arthouse – mainstream cinema. Cineville brengt het diverse filmaanbod van de aangesloten filmtheaters samen op haar online platform. Hiermee plaatst ze zichzelf tussen de filmtheaters en het filmpubliek in. Een filmtheater is een voorbeeld van een traditioneel cultureel intermediair, een organisatie die zich plaatst tussen de producent en de consument. Door de extra tussenpositie van Cineville zie ik haar als een nieuwe vorm van een cultureel intermediair: een online cultureel intermediair. Cineville als online cultureel intermediair brengt de programmering van arthouses samen, maar vervaagt daarmee tegelijkertijd het onderscheid tussen arthouse – mainstream. De arthouse cultuur wordt benadrukt door de creatie van Cineville’s actieve, participerende en intellectuele filmgemeenschap. Maar Cineville besteedt in haar diverse filmaanbod aandacht aan samenwerkingen met andere organisaties en Hollywood(film), waardoor ze arthouse(film) meer toegankelijk maakt. Cineville besteedt aandacht aan Hollywood(film) zowel op het niveau van het aanbod zelf door middel van cross-over programmering, als in de wijze waarop dat aanbod wordt gepresenteerd door mainstream op een positieve manier te benadrukken. Door het toegankelijk maken van arthouse(film) wordt de exclusiviteit van arthouse niet gewaarborgd. Cineville vervaagt de grens tussen elitaire en populaire cultuur en daarmee ook de tegenstelling arthouse – mainstream cinema.