De gebruiker en het mediabedrijf op YouTube: Een thematische analyse van de verschillende denkbeelden over user-generated content op YouTube
Summary
In dit onderzoek is een thematische analyse uitgevoerd naar de verschillende denkbeelden over de user-generated content van YouTubers die enerzijds bij traditionele platenmaatschappijen en anderzijds bij YouTubers heersen. Aan de hand van twee casussen is dit onderzoek uitgevoerd, waaronder te verstaan 1) de casus van de aanklacht tegen YouTuber Michelle Phan door platenmaatschappij Ultra Music en 2) de eis en videoverwijdering door Sony van een parodievideo van YouTuber Shane Dawson. De hoofdvraag in het onderzoek is: Welke thema’s ontrollen zich in de denkbeelden van platenmaatschappijen en YouTubers over user-generated content op YouTube? De deelvragen luiden: Wat is het denkbeeld van de YouTubers over de user-generated content op YouTube? Wat is het denkbeeld van de platenmaatschappijen over de user-generated content op YouTube? Hoe verhouden de geïdentificeerde thema’s zich tot elkaar? De verschillende denkbeelden van de platenmaatschappijen en de YouTubers over de user-generated content binnen de beschreven casussen zijn in thema’s uiteengezet. In de derde deelvraag zijn tevens de resultaten besproken aan de hand van een terugkoppeling naar het theoretisch kader. Ten slotte is in de conclusie besproken hoe de data en theorie zich verder tot elkaar verhouden.