View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        “Een kijkje achter de schermen: Een kwalitatieve data-analyse naar de mogelijkheden tot publieksparticipatie bij podcasts."

        Thumbnail
        View/Open
        Folkert Coehoorn.pdf (499.4Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Coehoorn, F.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze masterscriptie onderzoekt de mogelijkheden tot publieksparticipatie die podcastmakers hebben. Centraal daarbij staan Jenkins concepten ‘convergentie’ en het daaraan verwante ‘participatiecultuur’. Volgens Jenkins verschuiven dankzij toenemende participatie van consumenten de grenzen tussen producent en consument. In theorieën over participatie lijken podcasts te worden vergeten. Een onderzoek naar publieksparticipatie bij podcasts in een transformerende media-industrie is daarom relevant. Na een kwalitatieve analyse van industriële teksten is een topiclijst opgesteld aan de hand waarvan vier podcastmakers zijn geïnterviewd. Deze interviews zijn vervolgens met de gefundeerde theoriebenadering geanalyseerd om te achterhalen hoe podcastmakers betekenis geven aan de mogelijkheden tot publieksparticipatie. Uit de analyse is naar voren gekomen dat de geïnterviewde podcastmakers deze mogelijkheden vanuit amateuristisch perspectief bezien: een strategie ontbreekt en de makers zien hun podcast vooral als hobby. Dat amateurisme zorgt er evenwel voor dat deze makers onafhankelijk kunnen blijven en vooral veel plezier ontlenen aan het maken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26031
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo