View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Observerend leren: van theorie naar praktijk - Een onderzoek naar het effect van een training over observerend leren.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterscriptie UU - C.E. Ulderink.pdf (1.217Mb)
        Publication date
        2017
        Author
        Ulderink, C.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De Inspectie van het Onderwijs (2011) geeft aan dat bij beginnende docenten vaak tekortkomingen worden gesignaleerd: er ontbreken bijvoorbeeld didactische vaardigheden. Om tijdens de opleiding al een goede didactische basis te leggen, is het nuttig om de docenten in opleiding te onderwijzen in didactieken die uit onderzoeken effectief blijken, zoals observerend leren. Het doel van dit onderzoek is om te achterhalen of het aanleren en toepassen van observerend leren daadwerkelijk nuttig is. Er is onderzocht in hoeverre een training over observerend leren docenten helpt om effectief te modelen. Om antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag is allereerst door middel van een vragenlijst de kennis over observerend leren gepeild bij de docenten. Vervolgens is aan deze docenten een training over observerend leren gegeven. Hierna hebben docenten een les met observerend leren uitgevoerd en opgenomen. Om de effectiviteit van deze lessen te bepalen is enerzijds gekeken in hoeverre de theorie uit de training wordt toegepast. Anderzijds is de self-efficacy en waardering voor de les van de docenten gemeten door een vragenlijst. Ook is de waardering voor de les en de self-efficacy van de leerlingen gemeten door een vragenlijst. Uiteindelijk is gebleken dat een training over observerend leren docenten helpt om effectief te modelen. Het is opvallend dat echter niet alle theoriepunten in de lessen zijn toegepast. Desondanks waren over het algemeen de leerlingen en de docenten positief over de les. Daarnaast is de self-efficacy van zowel de leerlingen als de docenten verhoogd, door respectievelijk de les en de training.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26014
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo