Omgeven door Meerwaarde; de toegevoegde waarde van openbare ruimte
Summary
Het doel van dit onderzoek is een nieuwe (economische) kijk op de openbare ruimte in woonwijken. Daarbij wordt de directe economische toegevoegde waarde van inrichtingsvormen van de openbare ruimte op de waardeontwikkeling van de aangrenzende woningen bekeken. De resultaten van deze directe economische toegevoegde waarde worden afgezet tegenover het wensbeeld van de inrichting van de openbare ruimte door bewoners. Uiteindelijk wordt deze nieuwe manier van kijken naar de toegevoegde waarde van openbare ruimte door vertaald naar de rol die marktwerking kan vervullen bij de ontwikkeling van de gewenste woonomgeving. De centrale hoofdvraag van dit onderzoek luidt: In hoeverre is de inrichting van de openbare ruimte op buurtniveau via marktwerking waarde verhogend, voor zowel de woningen, de directe omwonende en de buurt als geheel?
Dit onderzoek is uitgevoerd met kwantitatieve onderzoeksmethoden. De gebruikswaarde is via een de analyse van enquêteresultaten vastgesteld en de directe economische toegevoegde waarde voor woningen aan de hand van een kwantitatieve analyse van transactieprijzen van woningen tussen 2000 en 2015.
Geconcludeerd kan worden dat de inrichtingselementen van de openbare ruimte met een hoge gebruikswaarde (wensbeeld van bewoners) leidt over het algemeen tot hogere directe economische toegevoegde waarde voor de woningen in de buurt. Daarbij geldt voornamelijk dat de ‘juiste’ keuzes maken voor de inrichting van de openbare ruimte voor de dimensies ‘parkeeroplossing, ‘afstand van woning tot straat’, ‘bouwblok’ en ‘bouwhoogte’, het meeste opbrengt voor omwonenden, woningen en de buurt als geheel.