Visuele zelfrepresentatie op LinkedIn: visual gender cues in profielfoto’s op een zakelijke SNS
Summary
In dit onderzoek is de hoofdvraag: “In hoeverre komen offline visual gender cues terug in profielfoto’s van Nederlandse starters op de zakelijke SNS LinkedIn?” getracht te beantwoorden. Het doel was te onderzoeken in hoeverre visual gender cues die in de offlinewereld voorkomen, worden overgenomen in een LinkedIn profielfoto. Het onderzoek is van belang, aangezien LinkedIn niet eerder onderzocht is op genderrollen in het visuele aspect.
De volgende deelvragen zijn opgesteld om zodoende de onderzoeksvraag adequaat te kunnen beantwoorden:
• In welke mate is er een verschil tussen mannen en vrouwen in body display op een zakelijke profielfoto?
• In hoeverre is er een verschil zichtbaar tussen het glimlachen of niet glimlachen op de zakelijke profielfoto’s van mannen en vrouwen gezien sociale en zakelijke gendernormen?
• In hoeverre is gaze een genderspecifiek fenomeen in zakelijke profielfoto’s?
Aan de hand van het literatuuronderzoek zijn de volgende verwachtingen in de vorm van hypotheses opgesteld:
Visuele gender cues uit de niet-zakelijke offlinewereld zijn afwezig in een zakelijke SNS-profielfoto van mannen en vrouwen.
Visuele gender cues uit de zakelijke offlinewereld zijn aanwezig in een zakelijke SNS-profielfoto van mannen en vrouwen.
Voor dit onderzoek is een contentanalyse (Long & Wall, 2009) uitgevoerd op de visual gender cues body display, glimlach en gaze op 140 LinkedIn profielfoto’s van mannelijke en vrouwelijke starters in de leeftijdscategorie 25 tot en met 30 jaar. Twee externe beoordelaars voerden ditzelfde onderzoek uit, om mono-operationalisatie te ondervangen. Uit het onderzoek is gebleken dat mannen en vrouwen significant verschillen op glimlachen in profielfoto’s (p=0.03). Veel meer vrouwen lachen op hun profielfoto dan mannen. De cues body display (p=0.85) en gaze (p=0.12) zijn niet genderspecifiek. Zowel mannen als vrouwen verkiezen een close-up foto boven foto’s die meer van het lichaam tonen. Daarnaast kijken zowel mannen als vrouwen vaker in de camera (in-camera gaze) dan weg van de camera. Het feit dat glimlachen op foto’s genderspecifiek gedrag is, kan te maken hebben met de bestaande offline gendernormen (Eagly, 1987) en de zakelijke en sociale consequenties van het niet schikken in dit gedrag (Haferkamp et al., 2012, Rudman et al., 2012 in: Smith et al., 2016). In vervolgonderzoek moet er een grotere, cultureel diverse proefpersonengroep van LinkedIngebruikers worden onderzocht op meerdere visual gender cues, waaronder postuur en emoties zoals trotsheid, boosheid en vriendelijkheid. Daarnaast zouden gebruik van de face-ism index (Archer et al., 1983) en het uitvoeren van een analyse op tekstuele gender cues bijdragen aan complementair onderzoek.