Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaerveldt, C.
dc.contributor.authorHage, H.
dc.date.accessioned2015-09-04T17:01:04Z
dc.date.available2015-09-04T17:01:04Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25889
dc.description.abstractSamenvatting Binnen het project 'Samen positief opvoeden werkt' wordt aan vrijwilligers workshops gegeven om ze bekend te maken met de principes van “Positief opvoeden”, zodat zij meer zijn toegerust deze principes toe te passen tijdens hu werk met kinderen. Het doel van dit onderzoek is meer inzicht te krijgen in hoeverre de werkwijze vrijwilligers na het volgen van de workshops is veranderd, wat volgens hen de invloed van de workshop is geweest en wat de verandering stimuleert en/of belemmert. Voor dit onderzoek zijn semi-gestructureerde interviews gehouden met negen vrijwiligers, drie trainers en de projectleider. De vrijwilligers geven aan dat hun werkwijze niet sterk is veranderd. Een een positieve houding van de geinterviewde vrijwilligers, een positieve houding van andere vrijwilligers en sociale steun binnen de vereniging lijken kleine veranderingen in de werkwijze te stimuleren. Onvoldoende kennis en vaardigheden, weinig vertrouwen om de principes toe te passen en een sociale omgeving met een negatieve attitude lijkt het toepassen van de werkwijze te belemmeren. De resultaten wat betreft de sociale omgeving tonen aan dat de resultaten van de geïnterviewde vrijwilligers niet generaliseerbaar zijn naar anderen binnen het project. Het blijkt dat een deel van de vrijwiligers een negatieve houding naar de werkwijze heeft en dat zij hun werkwijze niet veranderen. Dit kan ook een negatieve invloed hebben op andere vrijwilligers met een positieve houding. In de workshop in de huidige vorm is te weinig aandacht voor belangrijke aspecten die veranderingen in de werkwijze van de vrijwilligers kunnen bevorderen. Om grotere veranderingen veranderingen te realiseren, zou het project gericht moeten zijn op het verbeteren van de houding van de vrijwilligers en de houding binnen de verenigingen. Op die manier ontstaat er een sociale omgeving die geschikt is om de kennis en vaardigheden te leren die nodig zijn om de werkwijze toe te passen. Abstract Within the project 'Samen positief opvoeden werkt' volunteers are given workshops to aquaint them with the principles of“Positive Parenting”, so they are more equipped to apply the principles in their work with children. The aim of this research is to gain more insight into the changes the volunteers experienced in their working methods, which influences they experience from the workshop on the change, and what stimulates and/or retains the change. Nine volunteers, three trainers and the project leader were interviewed. The volunteers stated that their working methods did not significantly change. A positive attitude of the volunteer and a positive attitude and social support within the volunteer association seem to promote slight changes. Insufficient knowledge and skills, lack of confidence to apply the principles and a social environment with a negative attitude seem to impede the application of the working method. The results regarding the social environment show that the results from the volunteers who were interviewed could not be generalized to other volunteers within the project. It seems that some volunteers have a negative attitude towards the working method and that these volunteers do not change their working methods, and this can also have a negative impact on other volunteers with a positive attitude. In the workshop in the current form, there is insufficient attention to important aspects that could promote change of the working methods of the volunteers. To achieve more changes the project should first aim at improving the attitude of the volunteers and the attitude of the social environment and social support within the associations. That way an environment is created which is suitable to gain the knowledge and skills needed to apply the working method.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent320297
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVrijwilligers betrekken bij de de pedagogische civil society: gedragsveranderingen bij vrijwilligers na de workshop Positief opvoeden binnen het project 'Samen opvoeden werkt'
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPedagogische civil society, volunteers, change in working method, behavioral change, ASE-model, stimulating and retaing factors, attitude, social environment, social support.
dc.subject.courseuuMaatschappelijke Opvoedingsvraagstukken


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record