View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het interpreteren van staafdiagrammen - De invloed van kleur en onderlinge afstand tussen staven in een staafdiagram op de mate waarin de staven als gelijkwaardig worden beoordeeld.

        Thumbnail
        View/Open
        Eindwerkstuk Jasmijn Visser.pdf (600.4Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Visser, J.L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Staafdiagrammen worden steeds vaker en in steeds meer contexten gebruikt. Hierdoor is het van groot belang dat deze staafdiagrammen begrijpelijk zijn voor de lezer. Door de vele keuzes en mogelijkheden die ontwerpers hebben voor het design van een staafdiagram, kan het moeilijk zijn om een begrijpelijke staafdiagram te maken. Door kennis te vergaren over de manier waarop lezers staafdiagrammen interpreteren, kan het design van staafdiagrammen geoptimaliseerd worden. Dit onderzoek focust zich op twee factoren die de gelijkheidsoordelen van twee staven kunnen beïnvloeden: afstand en visuele gelijkheid. Door middel van online vragenlijsten is onderzocht of staven in een staafdiagram die dichtbij elkaar staan of visueel gelijk zijn als gelijker gezien worden dan staven die verder uit elkaar staan of niet visueel gelijk zijn. Uit de resultaten bleek dat proefpersonen langer de tijd nodig hadden voor het bepalen van de gelijkwaardigheid tussen twee staven die visueel gelijk waren of dichtbij elkaar stonden, dan wanneer de twee staven niet visueel gelijk waren of verder uit elkaar stonden. Gesuggereerd wordt dat dit effect wordt veroorzaakt doordat staven die visueel gelijk zijn of dichtbij elkaar staan als een ‘groep’ worden gezien. Het is moeilijker om het verschil tussen objecten te bepalen binnen dezelfde groep dan tussen twee verschillende groepen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25791
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo