Tribal Warfare binnen de online fan community van Superman.
Summary
Met dit onderzoek wordt kritisch gekeken naar de manier waarop film studies fan communities benaderen. Filmwetenschappers benaderen fan communities als een collectief dat gezamenlijk één meta-tekst vormt. Kristine de Valck en een aantal andere onderzoekers binnen het veld van marketing studies daarentegen benaderen deze communities niet als één collectief. Zij zien ze als een groepering van verschillende ‘stammen’ (tribes). Ze gebruiken hierbij de terminologie van Michel Maffesoli die hij introduceerde in zijn boek The time of the tribes: the decline of individualism in mass society. Mijn onderzoek combineert de bevindingen van de marketing studies bij de analyse van fan communities om aan te tonen dat de dominante benadering van fan communities binnen film studies te idealistisch is. Als casus wordt het debat binnen de online fan community van Superman geanalyseerd. Binnen de online community bestonden al langer twee verschillende visies op het personage Superman. De eerste stam vind dat Superman onder geen enkel bedwing mag doden, de andere vind dat Superman onder speciale omstandigheden mag doden. Met het uitkomen van MAN OF STEEL (2013) werd duidelijk dat beide stammen niet langer naast elkaar konden bestaan. De verschillende visies die de twee stammen hanteerde resulteerde in een ‘stammenoorlog’ die tot de dag van vandaag duurt. Beide stammen proberen elkaar te overtuigen van hun visie over het personage Superman. Zij doen dit door hun expertise over het personage in de strijd te gooien. Door voorbeelden te zoeken in de stripboekgeschiedenis van Superman die hun meta-tekst ondersteunt proberen ze het ongelijk van de andere stam aan te tonen. Echter de stripboekgeschiedenis van Superman is zo ingewikkeld dat niet altijd even duidelijk is wat bij de canon hoort en wat niet. Dit zorgt ervoor dat beide de voorbeelden van de andere stam benoemen als apocrief. Doordat beide vast blijven houden aan hun visie resulteert dit in een debat waarbij geen winnaar uitkomt. Hierdoor wordt duidelijk dat de fan community van Superman uiteen valt in twee verschillende stammen. Met dit onderzoek wordt het ideaal van fan communities als een collectief genuanceerd. Dit onderzoek laat zien dat deze communities bestaan uit verschillende stammen.