‘The War on Terror’ op het filmdoek: een tekstuele- en productie-analyse van de representatie van Amerikanen en Arabieren in de Hollywoodfilm.
Summary
In deze scriptie staat de representatie van de Amerikaan en Arabier centraal in twee films over de ‘War on Terror’: AMERICAN SNIPER (2014, Clint Eastwood) en GREEN ZONE (2010, Paul Greengrass). Beide films hanteren de invasie van de V.S. in Irak en het Midden-Oosten aan het begin van dit millennium als centrale thema en doen dit zo op het eerste gezicht op afwijkende manieren. Aan de hand van een film en productie-analyse wordt onderzocht hoe Hollywood omgaat met dit centrale thema en de verbeelding van Amerikanen en Arabieren en wordt er dieper ingegaan op de manier waarop beide producties tot stand zijn gekomen door publicly disclosed deep texts te analyseren, een systematiek die ontleend is aan het werk van John Caldwell. Hiermee probeert deze scriptie zich te mengen in een wetenschappelijk debat dat zich voor een groot gedeelte negatief uitlaat over de representatie van Arabieren in de Hollywoodfilm, een representatie die bovendien veelvuldig in verband wordt gebracht met politieke ideologieën afkomstig van de Amerikaanse overheid. Deze scriptie toont aan dat er wel degelijk ruimte is voor een afwijkende representatie van Amerikanen en Arabieren door dieper in te gaan op filmtekst en productiehistorie van beide films.