"Nog eentje dan...": Een explorerend onderzoek naar de ervaringen van marathonkijkers bij House of Cards
Summary
Voor dit kwalitatieve en verkennende onderzoek heb ik drie diepte-interviews afgenomen over de narratieve, sociale en procesmatige ervaringen van het marathonkijken van House of Cards. Uit de analyse is ten eerste gebleken dat de respondenten door het marathonkijken de verhaallijnen van het complexe narratief beter kunnen begrijpen. De cliffhangers in elke aflevering zorgen ervoor dat de respondenten het kijken willen voortzetten. Door het gebruik van ‘direct address’ door het hoofdpersonage, het met intense aandacht volgen van het complexe narratief en door het seizoen van House of Cards in een geconcentreerde periode te kijken, ervaren de respondenten een gevoel van immersie. Daarnaast ervaren de geïnterviewden door de ‘buzz’ rondom dit seizoen dat zij de serie zo snel mogelijk wilden afkijken om zo spoilers te ontwijken. Mede door de mogelijkheid van ‘self-scheduling’ was het voor de meeste participanten een individualistische kijkervaring. Tot slot is uit de analyse gebleken dat de marathonkijkers een illusie van controle ervaren, waarbij de geïntegreerde ‘flow’ van Netflix het marathonkijken van House of Cards stimuleert.