Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorCrone, Vincent
dc.contributor.authorVerlinden, W.
dc.date.accessioned2017-03-15T18:02:09Z
dc.date.available2017-03-15T18:02:09Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25629
dc.description.abstractDe definitie van het begrip ‘kwaliteitstelevisie’ is een belangrijk onderwerp van discussie binnen het academische debat. Binnen dit academische discourse bestaan er verschillende opvattingen over wat ‘kwaliteitstelevisie’ is en op basis van welke kenmerken een serie als zodanig kan worden bestempeld. Een belangrijke opvatting over hoe ‘kwaliteitstelevisie’ gedefinieerd kan worden is terug te voeren op de esthetische aspecten van een televisieseries op basis waarvan een kwaliteitsoordeel kan worden geuit. De esthetische aspecten van een serie hebben daarbij betrekking op de algehele visuele stijl, ofwel de esthetiek, van wat er wordt getoond in de serie. Binnen deze esthetische opvatting van ‘kwaliteitstelevisie’ worden onder meer hoge productiewaarden en een cinematografische visuele stijl als kenmerken van kwaliteit gezien. Er bestaan echter ook opvattingen waarbinnen een serie als kwalitatief hoogwaardig wordt beschouwd wanneer er serieuze en controversiële thematiek wordt behandeld die de focus legt op het heden en waar daarmee een reflectie op de hedendaagse maatschappij wordt gegeven. Deze opvatting van inhoudelijke aspecten als kenmerk van ‘kwaliteitstelevisie’ staat centraal binnen dit onderzoek. Het onderzoek poogt daarmee meer inzicht te verwerven in hoe er op basis van de behandelde thematiek en hoe deze zich verhoudt tot de maatschappij een oordeel van kwaliteit kan worden geformuleerd. Een thematische analyse van verschillende uitingen van televisiecritici- en journalisten omtrent dramaserie HOW TO GET AWAY WITH MURDER biedt daarbij inzicht in het debat en de manier waarop er wordt gesproken over inhoudelijke aspecten als kenmerk van ‘kwaliteitstelevisie’. Het onderzoek sluit af met de bevinding dat de esthetische aspecten van een serie niet de enige definiërende factor is van ‘kwaliteitstelevisie’, maar dat een serie als ‘kwaliteitstelevisie’ kan worden beschouwd op basis van de behandelde inhoud en de functie die de serie vervult binnen het televisielandschap en de hedendaagse maatschappij.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent854528
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleInhoudelijke aspecten van een serie als kenmerk van 'kwaliteitstelevisie': een thematische analyse van journalistieke uitingen omtrent dramaserie HOW TO GET AWAY WITH MURDER
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsKwaliteitstelevisie
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record