De professionele lobbytweet: Twitternetwerken tussen Lobbyisten en Politici
Summary
Lobbyen en in zekere mate public affairs hebben in de publieke opinie in Nederland een twijfelachtige reputatie. Deels komt dit omdat alleen opvallende zaken in de media komen. Vanuit de politiek en in zekere mate ook vanuit de beroepsgroep van public affairs klinkt er een roep naar transparantie. Tegelijkertijd worden nieuwe media steeds meer ingezet als politiek communicatiemiddel. Het is daarom voor te stellen dat Twitter door lobbyisten wordt gebruikt als communicatiemiddel om directe toegang tot beleidsmakers te krijgen of relaties warm te houden. Om dit te onderzoeken is er middels ‘distant reading’ van tweets gekeken of dit het geval was. Omdat het lastig vast te stellen is welke personen lobbyist zijn is er voor gekozen lobbyisten van de Beroepsvereniging voor Public Affairs als onderzoeksgroep te nemen en te onderzoeken hoe deze op het sociale media platform Twitter met hun persoonlijke Twitteraccounts met elkaar en met politici uit de Eerste en Tweede Kamer, met Ministers en Staatssecretarissen en met leden van partijprogrammacommissies interacteren.
Deze interactie is vastgesteld door het aantal replys, mentions en retweets die de verschillende groepen aan elkaar doen, te visualiseren en te analyseren middels netwerkvisualisatieprogramma Gephi. En is gekozen voor de periode van 1 maart tot 30 september, omdat dit de maanden zijn waarin de verschillenden politieke partijen hun verkiezingsprogramma van 2017 hebben afgerond. De data zijn verkregen door het sociale media monitoring bedrijf Coosto
Uit het onderzoek komt naar voren dat de leden van de BVPA zich op Twitter vooral richten op leden van de Tweede Kamer en dat het twitterverkeer met de andere groepen summier is. De gemaakte netwerken laten zien dat enkele leden van de BVPA zeer actief twitterden met leden van de Tweede Kamer. Daarnaast werd door middel van een ‘close reading’ van de tweets duidelijk dat het gebruik van Twitter door leden van de BVPA wordt ingezet als ‘legislative subsidy’ in de vorm van een information subsidy om zo Tweede Kamerleden meer publiciteit te geven voor zijn of haar standpunten en persoon. Kamerleden ondersteunen eveneens de lobbyagenda van de lobbyisten door berichten die zij maken, te retweeten.