Representatie in Reisprogramma’s: Een onderzoek naar de representatie van de Faeröer Eilanden in 3 op Reis en Herman en Martijn: Op de Proef Gesteld.
Summary
In reisprogramma’s worden de kijkers meegenomen naar verschillende culturen, landschappen en toeristische activiteiten vanuit de veiligheid van hun eigen woonkamer. Reisprogramma’s laten altijd een representatie van de bezochte bestemmingen zien. Deze representatie kan bijdragen aan de vorming en alternatie van het beeld van een bestemming bij de kijkers. In dit onderzoek is aan de hand van een semiotische analyse gekeken naar de representatie van de Faeröer Eilanden in 3 op Reis en Herman en Martijn: Op de Proef Gesteld. Er is geanalyseerd welke betekenis er geëncodeerd is tijdens de productie van het programma en wat dit zegt over de representatie van de Faeröer Eilanden. In de analyse is er gekeken naar de visuele aspecten, gesproken taal en de muziek in de programma’s.
Uit het onderzoek blijkt dat in reisprogramma’s wordt gezocht naar wat anders, traditioneel en typisch is voor een bestemming. Er wordt voornamelijk getoond hoe deze bestemming anders is dan de dagelijkse omgeving, waardoor deze veelal in contrast wordt gezet met het thuisland. Ook blijkt de presentator bij te dragen aan de representatie, doordat deze de bestemming medieert vanuit de rol van zowel gids als toerist. In de programma’s spraken de presentatoren vaak met verwondering van de natuur en het landschap van de Faeröer Eilanden. De programma’s tonen de bestemming zo door middel van een tourist gaze, een manier van kijken zoals een toerist dat zou doen. De representatie krijgt zo al snel een exotiserend karakter, omdat de bestemming veelal in contrast wordt gezet met het thuisland. Tevens kan gesteld worden dat de programma’s niet op een banale manier over de bezochte landen spreken, maar dat er sprake is van de thematisering van de natie.