View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Verbetering van de beleving van opvoedcompetenties bij Marokkaans-Nederlandse ouders door de eigenkracht-methodiek ‘Shabab van Nu!’

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Wroblewska, AP-3466272.pdf (680.1Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Wróblewska, A.P.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Momenteel is er weinig (inter)nationaal onderzoek verricht naar de rol en de effecten van trainingen voor ouders met adolescenten en met name naar de beleving van opvoedcompetenties van niet-westerse migrantenouders van pubers. Deze studie onderzoekt of en hoe een eigenkracht-oudertraining bijdraagt aan het verbeteren van de beleving van opvoedcompetenties van Marokkaans-Nederlandse ouders met pubers en hoe de opvoeding in een pluriforme omgeving hier een rol in speelt. Dit onderzoek heeft gebruik gemaakt van een mixed-method design. Om de effecten van de training te kunnen inventariseren is voor en na de training, een survey-competentiebelevingschaal (kwantitatief) en een mini-interview (kwalitatief) afgenomen bij 117 participanten (87 moeders en 30 vaders). Op basis van de resultaten van de paired-samples t-test kan worden gezegd dat de training niet bijdraagt aan een hogere beleving van opvoedcompetenties bij de onderzochte groep ouders. Op basis van de resultaten van de kwalitatieve analyse kan worden gezegd dat de training een meerwaarde heeft voor de ouders. Uit de analyses is gebleken dat de participanten leerprocessen hebben doorlopen tijdens de training en konden er vijf algemeen werkzame factoren van de eigenkracht-training geïdentificeerd worden. Deze kenmerken worden als ondersteunend ervaren voor de bijdrage aan het veranderingsproces van de beleving van opvoedcompetenties van de ouders die zijn opgenomen in deze studie. Verder geven de gegevens verkregen uit de netwerkinterviews aan dat migrantenouders de Nederlandse opvoedomgeving niet per definitie als veilig of geschikt ervaren voor hun opvoeding en zijn ouders zoekend naar veilige en ondersteunende plekken. Tegelijkertijd ervaren zij de Nederlandse opvoedomgeving als een omgeving met goede kansen en voorzieningen. Dit onderzoek geeft duidelijke aanwijzingen dat de training ouders ondersteunt in de verbetering van de beleving van hun opvoedcompetenties. Bovendien zijn er aanwijzingen gevonden dat de perceptie die ouders hebben van hun opvoedomgeving ook een mogelijke factor is voor de verklaring van de verandering van opvoedcompetenties van deze migrantenouders. Abstract At present, the amount of (international) research conducted in order to investigate both the role and the effects of trainings designed for parents of adolescents, and in particular research that investigates the sense of competence of non-Western immigrants parents of adolescents, is limited. This study investigates if and how a specific parent-training contributes to an improvement of Moroccan-Dutch parents sense of competence, and how this possible improvement might be understood as a function of parenting in a pluriform environment. In this study, a mixed-method design has been used, which included a pre- and posttest of a survey (quantitative aspect) and a mini-interview (qualitative aspect) conducted by 117 participants (87 mothers and 30 fathers) in order to inventory the effects of the training. Based on the results of the paired-samples t-test, it can be concluded that the training is not contributing to an improvement of the parenting sense of competence of the participants. Yet, the results of the qualitative analysis reveals that the training is of value for the participants. The analyses show that the participants underwent certain learning processes throughout the course and five common effective factors of the parent-training could be identified. These characteristics are being experienced as supportive and contributing to the process of change in parents’ sense of competence. Furthermore, the data obtained from the network interviews suggests that migrant parents do not necessary experience the Dutch parenting environment as suitable and safe and that the parents are seeking for safe and supportive places. At the same time, migrant parents acknowledge the Dutch parenting environment for its good opportunities and services. This study provides valuable evidence that the training is contributing to an improvement of the parenting sense of competence for the involved parents. In addition, it suggests that the perception of parents on their parenting environment contributes to the change in parenting competence of migrant parents.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25500
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo