View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van formatieve assessment op de leerbenadering

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Groot 4160061.docx (116.7Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Groot, N.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Om informatie beter en langer te kunnen onthouden is het van belang dat leerlingen en studenten de deep-processing leerbenadering gebruiken. Scholen en opleidingen kunnen het gebruik van deze leerbenadering bij leerlingen en studenten stimuleren met behulp van assessment. Omdat nog weinig bekend is over de invloed van specifiek formatieve assessment op de deep-processing leerbenadering, is de volgende onderzoeksvraag geformuleerd: kan aan de hand van vijf componenten van formatieve assessment het gebruik van de deep-processing benadering worden voorspeld? Daarnaast is geanalyseerd welke van deze vijf componenten de sterkste invloed heeft op de mate van het gebruik van de deep-processing leerbenadering. Aan het onderzoek hebben 82 studenten van het Instituut voor Sociale Opleidingen van de Hogeschool Rotterdam deelgenomen. De data is verzameld door middel van de revised two-factor study process questionnaire en de vragenlijst “formatieve assessment”. Uit de resultaten blijkt dat formatieve assessment de mate van het gebruik van de deep-processing leerbenadering significant kan voorspellen met een effect size van .29, wat geclassificeerd kan worden als een groot effect. Daarnaast blijkt dat het component “activeren van leerlingen en studenten om eigenaar te zijn van hun eigen leerproces” de sterkste invloed heeft op de mate van het gebruik van de deep-processing leerbenadering.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25499
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo