De Rol van Aandacht in Relatie tot Rekenvaardigheid en Meertaligheid
Summary
In het huidige onderzoek is onderzocht of er sprake is van een meertalig aandachtsvoordeel en in hoeverre selectieve en gecontroleerde aandacht een rol spelen in de rekenvaardigheid van meertalige en eentalige kinderen. Op basis van veelvuldig onderzoek werden significante relaties verwacht tussen meertaligheid en aandacht, aandacht en rekenvaardigheid en meertaligheid en rekenvaardigheid. Er zijn 51 eentalige en 26 meertalige kinderen onderzocht uit groep 4 en 5 van het reguliere basisonderwijs. Voor beoordeling van selectieve aandacht is gebruik gemaakt van de Visual Sky Search en voor beoordeling van gecontroleerde aandacht is gebruik gemaakt van een Flanker taak. Voor beoordeling van de rekenvaardigheid zijn Cito vaardigheidsscores Rekenen-Wiskunde uit eind groep 3 benut. Na gecontroleerd te hebben voor leeftijd, woordenschat en SES is er geen significante relatie tussen meertaligheid en beide vormen van aandacht, geen significante relatie tussen beide vormen van aandacht en rekenvaardigheid en een significante negatieve relatie tussen meertaligheid en rekenvaardigheid gevonden. Eentalige kinderen hebben een significant hogere rekenvaardigheid in vergelijking met meertalige kinderen. Zowel controle van aandacht als selectieve aandacht dragen niet bij aan het verklaren van variantie in rekenvaardigheid. Dit geldt wel voor Nederlandse woordenschat en de leeftijd in maanden. Deze studie draagt bij aan toenemend onderzoek waarin de cognitieve voordelen van meertaligheid worden betwist. De beheersing van de taal waarin onderzoeksinstrumenten zijn afgenomen en de heterogeniteit van de meertalige groep kinderen kunnen hebben bijgedragen aan het uitblijven van een meertalig aandachtsvoordeel.