Leren Leren en Tekstbegrip: een onderzoek naar de invloed van een 'ideale' leerinstructie op tekstbegrip
Summary
In dit onderzoek is allereerst nagegaan hoe middelbare scholieren lesmateriaal spontaan bestuderen. Het lesmateriaal bestond uit een beschrijving van biologische processen samengesteld uit tekst en beeld. De spontane leerstrategieën zijn geanalyseerd in combinatie met de score op de begripsvragen. Op die manier kon worden nagegaan welke onderdelen van de spontane leerstrategieën samenhangen met een hoge score. De onderdelen van de spontane leerstrategieën die hebben geleid tot een hoge score, de zogenaamde scorevoorspellers, zijn opgenomen in een leerinstructie. De belangrijkste gevonden scorevoorspellers zijn: het lezen van de titel en een geïntegreerde verwerking van de informatie door veel te schakelen tussen tekst en beeld.
In een experiment is nagegaan of de spontane leerstrategieën van scholieren kunnen worden gestuurd door middel van de leerinstructie. Tevens is de invloed van de leerinstructie op het tekstbegrip onderzocht. Uit de oogbewegingresultaten blijkt dat alle proefpersonen in de experimentele groep het lesmateriaal hebben bestudeerd volgens de richtlijnen van de leerinstructie. Daarbij komt dat de proefpersonen in de experimentele groep (met leerinstructie) significant hoger hebben gescoord op de begripsvragen dan de controlegroep (zonder leerinstructie). De leerinstructie heeft dus een positieve invloed op de spontane leerstrategieën en het tekstbegrip.