View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Lange termijn effecten van het programma ‘Plezier op school’

        View/Open
        Mast, van der 0162132.pdf (178.2Kb)
        Publication date
        2009
        Author
        Mast, S.D. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek evalueert de lange termijn effecten van de zomercursus ‘Plezier op school’ welke in de zomer van 2004 is gegeven. Het huidig onderzoek is een vervolg op eerder onderzoek naar de effectiviteit van de cursus. De zomercursus ‘Plezier op school’ is een sociale vaardigheidstraining voor kinderen die op school gepest zijn, sociaal angstig zijn, opzien tegen de overgang van de basisschool naar het middelbaar onderwijs, en/of problemen hebben in sociale contacten. Deze tweedaagse cursus wordt in de zomervakantie gegeven, vlak voordat kinderen naar de eerste klas van het middelbaar onderwijs gaan. De cursus heeft als doel kinderen sociaal vaardiger en weerbaarder te maken, om zo (ernstige) psychische problemen te voorkomen. Voorgaand onderzoek toonde aan dat zowel op de korte als langere termijn positieve ontwikkelingen bij de kinderen te zien waren. Er zijn in het eerste onderzoek drie metingen afgenomen: vlak voor de cursus, direct na de cursus en drie maanden later. Zowel de sociale angst, als de sociale en psychologische problemen namen af. Tevens bleek dat de deelnemers na het volgen van de zomercursus minder gepest werden op het voortgezet onderwijs. Het huidige onderzoek heeft, anderhalf jaar na het laatste meet moment, gekeken of deze positieve ontwikkelingen ook op de langere termijn nog zichtbaar waren. De verwachting was dat er niet weer een toe- of afname zou zijn bij de deelnemers in sociale angst, sociale en psychologische problemen, en de mate van gepest worden. De laatste meting laat zien dat de afname van de sociale en psychologische problemen stabiel is gebleven, evenals de afname in de mate van gepest worden bij de deelnemers. Er was wel weer een afname in sociale angst te zien. Het onderzoek wijst erop dat er geen sprake is van terugval bij de groep kinderen die de zomercursus ‘Plezier op school’ in 2004 hebben gevolgd.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2540
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo