View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Virtual reality in TED Talks - Een onderzoek naar de invloed van retorische middelen op het utopisch geladen discours in een TED Talk over virtual reality

        Thumbnail
        View/Open
        BAEW Elise de Koning 3984370.pdf (581.0Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Koning, E.Q. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In de afgelopen jaren zijn er veel TED Talks gehouden over virtual reality. In deze korte presentaties hanteren de sprekers een vaste presentatiestijl waarin zij een idee overbrengen over virtual reality, wat utopisch van aard lijkt te zijn. Dit onderzoek analyseert de retorische middelen in TED Talks die bijdragen aan de constructie van utopisch geladen discours over virtual reality. De retorische middelen die in acht worden genomen, zijn de gesproken boodschap, de presentatietechniek en het beeldmateriaal. Het corpus bestaat uit tien TED Talks van maximaal twee jaar oud. Aan de hand van een theorie van Patrice Flichy beargumenteert dit onderzoek dat er sprake is van een virtual reality imaginair in het utopisch geladen discours van de sprekers. Dit is vooral terug te vinden in de grote beloftes die de sprekers doen in hun TED Talk, welke hierdoor kunnen functioneren als een self-realising prophecy. Door herhaaldelijk uit te spreken dat virtual reality een positieve verandering zal brengen in de wereld, kan deze voorspelling zichzelf waarmaken. De utopisch geladen uitspraken van de sprekers worden ondersteund in de presentatietechniek en het beeldmateriaal. De foutloze presentaties en emotioneel geladen beelden dragen bij aan de overtuiging van het publiek van het geconstrueerde discours. Dit discours vormt de basis van de ontwikkeling van nieuwe virtual reality media. Dit fenomeen is echter gebaseerd op een theorie en zou in de toekomst in kwantitatief onderzoek nog verder onderzocht moeten worden, met een groter corpus dan dit onderzoek heeft geanalyseerd.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25381
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo