Reclame in het Post-Network Televisietijdperk - Hoofdsponsoring en product placement als nieuwe reclamestrategie voor Max Factor™
Summary
Dit eindwerkstuk onderzoekt nieuwe reclamestrategieën in een cultuur van mediaconvergentie. Er is een spanning ontstaan tussen oudere ideeën van reclame en adverteren, en de hedendaagse mediaconvergentie. Doordat televisie lang niet meer het enige medium is waarop content te zien is, hebben netwerken zich moeten aanpassen aan de komst van digitale en mobiele media. Voor adverteerders bracht dit grote hindernissen met zich mee. Om nieuwe consumenten te bereiken moest er innovatief gehandeld worden, want meer keuzevrijheid voor de kijker betekent immers dat het ‘ouderwetse’ reclameblok niet meer het bereik heeft dat het ooit had. Nieuwe reclamemodellen moeten ervoor zorgen dat de reclameboodschap nog steeds aankomt bij het publiek.
Aan de hand van een case study naar make-upmerk Max Factor™ wordt in dit eindwerkstuk gekeken hoe een merk nieuwe reclamestrategieën inzet, denkend aan de veranderende convergentiecultuur. Product Placement en Sponsoring zijn centrale begrippen in dit onderzoek. Max Factor™ is als merk hoofdsponsor van IDOLS, een talentenjacht van zender RTL dat in 2016 voor het eerst in acht jaar weer in Nederland te zien is. Aan de hand van een kwalitatieve inhoudsanalyse wordt beeldmateriaal van IDOLS geanalyseerd. Bovendien wordt de website van IDOLS meegenomen in de analyse. Het uitvoeren van deze analyse biedt de mogelijkheid om meer inzicht te verkrijgen in de manier waarop er in het hedendaagse televisielandschap wordt geadverteerd en op welke manier grote bedrijven zich aanpassen aan de veranderende technologieën en mediaconvergentie. Enkele centrale begrippen in dit eindwerkstuk zullen - naast Product Placement en Sponsoring - Convergence Culture zijn naar theorie van Henry Jenkins en het Post-Network Tijdperk naar Amanda D. Lotz.