Medewerkerspercepties ontrafeld
Summary
In dit kwalitatieve onderzoek staan medewerkerspercepties van docenten in het Voortgezet Onderwijs ten aanzien van opleidings- en ontwikkelingsbeleid centraal. Deze percepties van medewerkers zijn belangrijk omdat percepties van invloed kunnen zijn op de houding en gedrag van de medewerker. Deze houding en gedrag kunnen vervolgens van invloed zijn op de effectiviteit van het HR beleid van een organisatie. Uit de attributietheorie komt naar voren dat de doelstellingen die medewerkers koppelen aan het HR beleid bepalend zijn voor de vorming van medewerkerspercepties. In dit onderzoek wordt echter gekeken of er nog meer factoren bestaan op basis waarvan medewerkers zich een beeld vormen van het opleidings- en ontwikkelingsbeleid.
Uit gesprekken die zijn gevoerd met docenten uit het Voortgezet Onderwijs kwamen een achttal factoren naar voren op basis waarvan zij hun perceptie vormen, die in meer of mindere mate verband houden met de doelstellingen die zijn verbonden aan het beleid. Opvallend hierbij was dat niet enkel de inhoud van het opleidings- en ontwikkelingsbeleid van invloed is op het beeld dat zij hebben van dit beleid, maar dat ook sociale relaties hierbij een rol spelen.