View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        'Invloed van choice overload bij studiekeuze' Een exploratief onderzoek naar het studiekeuzeproces van scholieren

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie invloed van choice overload bij studiekeuze - Sonja Schroder. Def.pdf (1.415Mb)
        Publication date
        2016
        Author
        Schröder, S.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze masterscriptie staat de volgende onderzoeksvraag centraal: “Hoe ervaren scholieren in 6 vwo choice overload bij het maken van een studiekeuze en hoe gaan ze hiermee om?” Uit de data kwam naar voren dat respondenten studiekeuze zien als een belangrijke keuze. Het grote aantal keuzemogelijkheden bracht volgens de responenten zowel voor- als nadelen met zich mee. Met behulp van zeven coping mechanismen gingen de respondenten met de te maken keuze om. Het eerste coping mechanisme is vergelijken. Alle respondenten hebben van dit coping mechanisme gebruik gemaakt. De vergelijking wordt vormgegeven met behulp van andere coping mechanismen. Het tweede coping mechanisme is kiezen met behulp van de subjectieve norm. De respondenten laten zich in het studiekeuzeproces vaak door ouders leiden. Het derde coping mechanisme is kiezen op basis van eigen effectiviteit, waarbij de respondenten uitgaan van eigen vaardigheden. Het vierde coping mechanisme is omgaan met tijdsdruk door vroegtijdig richting te kiezen. Door vroegtijdig een studie(richting) te kiezen reduceren respondenten het aantal keuzemogelijkheden. Ouders die werkzaam zijn binnen de voorkeurssector vervullen hierbij een rol als ervaringsdeskundige. Het vijfde coping mechanisme is een plan B. Het zesde coping mechanisme is opties open houden. Dit kan op twee manieren. Respondenten kunnen met een open blik het proces ingaan, waardoor zij alle mogelijke opties hebben afgewogen of ze stellen het maken van een studiekeuze uit. Dit laatste werd gedaan door zich laat op te geven voor de studie, of een studie te kiezen die hen nog veel keuzevrijheid biedt. Het zevende coping mechanisme is afgaan op het gevoel. Negatieve emoties worden hierbij onderdrukt of de respondent gaat terug naar interesses van vroeger. Het coping mechanisme vergelijken is het meest voorkomend. Respondenten die van de coping mechanismen omtrent subjectieve norm en vroegtijdig richting kiezen gebruik hebben gemaakt benoemen vaker voordelen van de mogelijkheid om te kunnen kiezen. Zo benoemen ze dit als leuk en gunstig voor de motivatie. Aan deze coping mechanismen liggen verschillende afwegingen ten grondslag. De interesses, het toekomstbeeld en de locatie zijn de meest besproken afwegingen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25157
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo