View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Richard Rorty en de ontwikkeling van mensenrechten Over de rol van sentimentele educatie bij de ontwikkeling van een universeel respect voor mensenrechten in de praktijk

        Thumbnail
        View/Open
        DEF (3) Scriptie wijsbegeerte Manon Julicher.docx (163.2Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Julicher, M.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze scriptie is Rorty’s theorie omtrent de ontwikkeling van mensenrechten tot een praktijk waarbij mensenrechten universeel gerespecteerd zullen worden, besproken. Aangetoond is dat in Rorty's driestap van sentimentele educatie naar universele sympathie naar ontwikkeling van mensenrechten in de praktijk zodanig factoren over het hoofd worden gezien dat niet gesteld kan worden dat sentimentele educatie een voldoende voorwaarde is voor een effectieve universele toepassing van mensenrechten. De volgende onderzoeksvraag stond centraal: In hoeverre is de theorie van Richard Rorty omtrent de sufficiëntie van sentimentele opvoeding voor de ontwikkeling van een universele toepassing van mensenrechten in de praktijk, coherent, en, in zoverre dat niet het geval is, in hoeverre kunnen suggesties worden aangedragen voor verbetering van deze theorie om een universele mensenrechtentoepassing in de praktijk te kunnen bewerkstelligen? Om deze vraag te beantwoorden zijn twee argumentatielijnen gepresenteerd. Argumentatielijn 1 houdt in dat in Rorty’s driestap van sentimentele educatie naar sympathie naar de ontwikkeling van mensenrechten een defect zit in de eerste stap van sentimentele educatie naar sympathie. Besproken is dat Rorty’s lezing van sentimentele educatie volgens zijn eigen theorie niet de vereiste universele sympathie zal kunnen oproepen die Rorty een voldoende voorwaarde acht voor een universele toepassing van mensenrechten in de praktijk. Argumentatielijn 2 houdt in dat in Rorty’s driestap van sentimentele educatie naar sympathie naar de ontwikkeling van mensenrechten een defect zit in de tweede stap van sympathie naar de ontwikkeling van mensenrechten. Beargumenteerd is dat ook als mensen door middel van sentimentele opvoeding sympathie voor elkaar voelen, zij tot mensenrechtenschendingen in staat zijn.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25040
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo